preloader

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI در بازاریابی املاک چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) 

جهان تجارت بالا و پایین بسیاری دارد، بالااخص اگر آن تجارت آنلاین باشد، بنابراین این امر ضروری است که قادر باشید تجارت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت نمایید. در این مسیر شما باید با کمک ابزارها و استرتژی های موجود قدم بعدی را پیش‌بینی کنید و از خطاهای دیرینه پند بگیرید. یکی از ابزارهای بسیار مهمی که در این راه احتیاج دارید، KPI یا شاخص‌های عملکرد کلیدی اند که در اصل، ارقام و برایندهای کسب شده از کارتان را به مجموعه ای درصد یا نسبت‌های قابل قیاس مبدل می‌نمایند. با اهمیت ترین KPI یا شاخصی که برای شما موجود است، نرخ بازگشت سرمایه است. این شاخص با سرمایه‌گذاری‌های شما سر و کار دارد. ROI به قدری ساده است که قادر است برایند سریعی بدهد و به قدری با اهمیت است که با آن قادر می‌شوید خود را از صدمه دور کنید یا به سود برسانید.

در ادامه مقاله، ابتدا مفهوم بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی را به طور کامل توضیح می‌دهیم و سپس امتیازات و ایرادات آن را بررسی می‌کنیم.

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا (Return On Investment) یک شاخص رسیدگی به عملکرد است که جهت براورد عملکرد یک سرمایه‌گذاری یا قیاس برایند چند سرمایه‌گذاری به کار گرفته می‌شود. ROI میزان رجعت سرمایه را نسبت به مبلغ سرمایه‌گذاری محاسبه می‌کند. جهت حساب کردن ROI، سود (یا بازگشت) سرمایه بر مبلغ سرمایه‌گذاری تقسیم می‌گردد و برایند به شکل درصد یا نسبت ذکر می‌گردد.

فرمول نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه = هزینه سرمایه‌گذاری / (هزینه سرمایه‌گذاری – سود سرمایه‌گذاری)
در فرمول فوق، نتیجه سرمایه‌گذاری به سود کسب شده از فروش با بهره گیری از آن سرمایه باز می‌گردد. چون ROI به شکل درصدی محاسبه می گردد، می شود به سهولت آن را با سایر نرخ بازگشت سرمایه‌ها قیاس نمود.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

خصوصیات مثبت ROI

نرخ رجعت سرمایه به سهولت و منعطف شدن معروف است. در اصل، نرخ بازگشت سرمایه می‌تواند به عنوان یک براورد نخستین جهت سوددهی سرمایه‌گذاری شما به کار گرفته شود. حساب کردن، تفسیر و تعمیم‌دادن ROI به گونه های مختلف سرمایه‌گذاری خیلی اسان است. پس، اگر یک سرمایه‌گذاری، ROI مثبتی ندارد یا یک سرمایه‌گذار، زمان های دیگری نرخ بازگشت سرمایه بیشتری در اینده خود مشاهده می کند، قادر است از این اهمیتی که متریک و معیار ROI به او داده است بهره مند شود و سرمایه‌گذاری درستی انجام دهد.
برای مثال، فرض کنید مهران در شرکتی ، 10 میلیون تومان سرمایه‌گذاری نموده است. بعد از گذشت یک سال، سهام خود را 12 میلیون تومان می فروشد. او جهت حساب کردن نرخ بازگشت سرمایه‌اش باید دارمد (10-12) را بر سرمایه نخسین خود (10 میلیون تومان) تقسیم کند (2 / 10 = 20%).

با این داده ها ، او قادر است دارمدش را در این شرکت با سایر سرمایه‌گذاری‌ها قیاس نماید. تصور کنید مهران، 20 میلیون تومان هم در شرکت ایرباس سرمایه‌گذاری کرده‌ است. او سهام خود را سه سال بعد 28 میلیون می فروشد. نرخ بازگشت سرمایه مهران در شرکت ایرباس، 8/20 یا 40% است. با بهره گیری از ROI، مهران قادر است دو سرمایه‌گذاری‌اش را با یکدیگر قیاس نماید. سرمایه‌گذاری در ایر باس (40%) دو برابر سرمایه‌گذاری در اول (20%) برای سینا درامد داشت، پس نتیجه می گیریم، سرمایه‌گذاری در ایرباس قدم خردمندانه ای بوده ‌است.

محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه

مثال هایی مثل مهران به شکل منحصر به فرد یکی از کمبود های قیاس سرمایه‌گذاری‌ها با بهره گیری از ROI را مشخص می‌کند. صحیح است که اهمیت سرمایه‌گذاری دوم، دو برابر سرمایه‌گذاری نخست بود، اما میان خرید تا فروش سهام دوم، سه سال و سهام اول، یک سال وقت بوده است. ROI مهران در سرمایه‌گذاری اول 20 درصد در یک سال و در سرمایه‌گذاری دوم 40 درصد در سه سال حساب شد. در صورتی که با مد نظر قرار دادن اینکه که زمان سرمایه‌گذاری دوم، سه برابر زمان سرمایه‌گذاری اول بود، حتما الزامی است مشاهده کنیم آیا مهران این برایند را کسب کرده که سرمایه‌گذاری دوم بهتر بوده ‌است؟ برای پاسخ درست و دقیق به این سوال باید زمان این دو سرمایه‌گذاری به شکل سالانه در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه سود کلی مهران در شرکت ایرباس 40 درصد است، مهران باید این اراقام را به تعداد سال‌هایی که این سرمایه‌گذاری زمان می برد تقسیم نماید. چون که 40 تقسیم بر 3 مساوی 13.33 می‌شود، پس حساب های مهران درست نیست. درست است که سرمایه‌گذاری دوم مهران نتیجه بهتری داشته است، اما سرمایه‌گذاری اول منفعت بیشتری دارد، چرا که نرخ بازگشت سرمایه سالانه آن بیشتر از دومی می باشد.

محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه

به خاطر داشته باشید ، شرح ROI و اهمیت ارزیابی ها با توجه به شرایط موجود دچار تغیر و تحول می شود. همه این‌ها به این بستگی است که چه مواردی پول و منفعت در بردارد. شرح این مفهوم به شکل ساده، سعی در جهت محاسبه درامد زایی یک سرمایه‌گذاری است و هیچ وقت نمی شود براورد تماما درستی کسب کرد.

منعطف بودن، خصوصیت دیگری است که ROI را دارای نقص نمایان می سازد ، چرا که براوردهای ROI به سهولت قادرند براساس مقصود مخاطب، دستکاری شده و برایند به راه های گوناگون اظهار شود. به این خاطر، با به کار بردن این ملاک و معیار در زمان درست، یک سرمایه‌گذار دقیق قادر است بفهمد از چه ورودی‌هایی بهره مند شده ‌است. یک نرخ بازگشت سرمایه نسبی قادر است تصویر متمایزی با چیزی که براوردهای ROI می‌نامیم، عرضه کند. تصویری که کلیه مبالغ در رابطه با حفظ و گسترش سرمایه‌گذاری را در وقت معلومی، داخل می نماید.

توسعه نرخ بازگشت سرمایه

این روزها، سرمایه‌گذاران و تجارت های منحصر به فرد به گسترش فرم تازه ای از ROI به نام بازگشت اجتماعی سرمایه SROI رجوع کرده اند . SROI نخست در دهه قبل گسترش یافت و اثرات اجتماعی پروژه‌ها را شامل شد و سعی کرد تا همه افراد را که متاثر از طرح ریزی جهت اختصاص دادن سرمایه هستند را در بر گیرد.

جمع‌بندی

درست است نرخ بازگشت سرمایه قادر نیست همیشه صحیح کار کند، اما حقیقت این است که هیچ معیاری در همه شرایط صحیح کار نمی‌کند. اما از آن سمت، منعطف بودن ROI سبب شده یکی از ابزارهای سودمند در حوزه دیجیتال مارکتینگ باشد. تیم لوجنک نیز به شما توصیه می کند که از این معیار در حوزه کاری خود استفاده کنید زیرا شما را قادر می سازد تا برایندی که برای کارتان خوب است را از آن دریافت کنید. آگاهی از مفهوم نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات اینترنتی خیلی با اهمیت است و مدد می رساند تا گام های خوب و حساب شده ای بردارید .

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *