نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یکی از معیارهای مهم در تبلیغات است که نشان دهنده بازده سرمایه گذاری در تبلیغات است. این معیار به شکل درصدی نشان میدهد که هر دلار سرمایه گذاری شده در تبلیغات، چه مقدار درآمد برای کسبوکار به دست آورده است. برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، مقدار درآمد ناشی از تبلیغات باید از هزینههای آن کاسته شود و سپس نتیجه نهایی تقسیم بر هزینههای تبلیغات گردد. فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به صورت زیر است:
ROI = (درآمد ناشی از تبلیغات – هزینههای تبلیغات) / هزینههای تبلیغات x 100
برای مثال، اگر یک کسبوکار در تبلیغات 1000 دلار هزینه کرده و درآمد ناشی از آن 1500 دلار بوده است، نرخ بازگشت سرمایه برابر با 50 درصد خواهد بود. این به این معناست که به ازای هر دلار سرمایه گذاری شده در تبلیغات، 50 سنت درآمد به دست آمده است. با توجه به این نرخ، کسبوکار میتواند تصمیمات مناسبی در زمینه تبلیغات خود بگیرد و هزینههای خود را برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه بهینه کند.