preloader

شروع کمپین ایمیل مارکتینگ

چگونه یک کمپین ایمیل مارکتینگ  کارآمد راه اندازی کنیم

ایمیل به بخش اصلی محیط اداری تبدیل شده است. هر روز صبح وقتی کامپیوتر خود را روشن می کنید، دعا می کنید که یک خروار ایمیل در انتظار پاسخ شما نباشد. وقتی وارد سیستم می شوید، نه تنها چندین ایمیل وجود دارد، بلکه با یک نگاه سریع متوجه می شوید که بسیاری از این ایمیل ها آگهی ها و اسپم هایی هستند که از شما می خواهند این را بخرید یا مشترک آن بشوید. توقع شما از آنچه انتظار شما را در نمایشگر کامپیوتر می کشد به سرعت به ناامیدی می گراید زیرا باید بلافاصله وظیفه دشوار پاک کردن این ایمیل های مزاحم را بر عهده بگیرید. چرا و چگونه آن لحظه شادی بخش و هیجان انگیز شنیدن صدای جادویی « ایمیل دارید» در دهه 1990 به دریافت ایمیل هایی با حروف درشت تبدیل شد که برای جلب توجه و خالی کردن جیبمان بر سرمان فریاد می کشند؟ بازاریابی ایمیلی  به یکی از مولفه های اساسی هر طرح و برنامه بازاریابی تبدیل شده است.

بازاریاب ها می دانند که ما در روز چندین مرتبه به امید یافتن چیزهایی که واقعاً جذاب، سرگرم کننده، یا آگاهی بخش هستند ایمیل خود را چک می کنیم. به همین خاطر، ایمیل مارکتینگ  اثربخشی و کارایی بالای خود را ثابت کرده است. با گوشی های هوشمند، هر وقت بخواهیم می توانیم ایمیل خود را چک کنیم. با وجود اینکه به خاطر دریافت ایمیل های بسیار زیاد تبلیغاتی و اسپم احساس ناامیدی می کنیم، باز هم وقتی نشانه دریافت ایمیل جدید را در گوشه نمایشگر کامپیوتر یا گوشی خود می بینیم نمی توانیم جلوی خودمان را بگیریم و ایمیل خود را چک نکنیم.

خواه بازاریاب ایمیلی با تجربه ای باشید که به دنبال راهی برای سرعت بخشی به تلاش های ایمیل مارکتینگ  خود است یا تازه واردی به عرصه ایمیل مارکتینگ  که به دنبال راهی برای مهار کردن پتانسیل کامل ایمیل مارکتینگ  است تا موفقیت بیشتری در کسب و کارش به دست آورد، در این مقاله به راه هایی اشاره شده است که با استفاده از آن ها می توانید کمپین ایمیل مارکتینگ  موثر و قدرتمندی را راه اندازی کنید:

فهرست مخاطبان و آشنایان خود را جمع کنید

برای اینکه به کمپین ایمیل مارکتینگ خود شانس هرگونه موفقیتی را بدهید، باید با یک فهرست مخاطبان خوب و پرتعداد شروع کنید. اگر شرکت شما هنوز فهرستی بزرگ از ایمیل ها را در اختیار ندارد، راه هایی برای ایجاد چنین فهرستی وجود دارد. صرف نظر از تاکتیکی که استفاده می کنید، هدف به دست آوردن آدرس ایمیل است. شرکت های مختلف از استراتژی ها و تاکتیک های مختلفی برای گرفتن ایمیل مشتریان و مشتریان بالقوه استفاده می کنند.  رایج ترین تاکتیک هایی که بازاریاب ها برای دست یافتن به ایمیل ها استفاده می کنند عبارتند از ثبت نام در خبر نامه، ارائه به روزرسانی ها و اخبار در رابطه با شرکت و محصولات آن، و ارائه رایگان چیزی.

پس، شخص باید مراقب چنین درخواست هایی که آدرس ایمیل او را مطالبه می کنند باشد. ایمیل های تبلیغاتی و اسپمی که اینباکس شما را پر کرده بود یادتان می آید؟ تمام این بازاریابان با یکی از این ترفندها آدرس ایمیل شما را به دست آورده اند. مردم به خاطر اینکه پیوسته با ایمیل های فروش و تبلیغاتی بمباران می شوند، غالباً تمایل ندارند آدرس ایمیل خود را در اختیار شرکت یا سازمانی قرار دهند. شما به یک دعوت به اقدام روشن و شفاف نیاز دارید تا خواننده را به ثبت آدرس ایمیلش در سامانه شما متقاعد سازد. برای اینکه مردم را علاقه مند ساخته و آن ها را وادارید تا اقدام مورد نظر شما را انجام دهند، بهتر است خودتان را جای آن ها بگذارید و حدس بزنید که آن ها چگونه ایمیل ها را می خوانند. برای انجام این کار، به سئوال هایی که خوانندگان شما ممکن است داشته باشند پاسخ دهید:

در عوض آدرس ایمیلم چه چیزی گیر من خواهد آمد؟

چند وقت یک بار ایمیل دریافت می کنم؟

آیا از تخفیف های دایمی و پیشنهادهای انحصاری برخوردار خواهم شد؟

آیا ایمیل های ناخواسته بیشتری دریافت خواهم کرد؟

آیا هرزنامه دریافت خواهم کرد؟

در حالیکه که خواننده ها برای اینکه آدرس خود را به شما بدهند مردد و بی میل هستند، شما باید در عوض گرفتن آدرس ایمیل آنها مشوقی اغواکننده که مقاومت در برابرش سخت باشد را به آن ها ارائه دهید. برای اینکه متوجه شوید چه مشوقی می تواند تأثیرگذار باشد، به اینباکس خود سری زده و کمی در میان ایمیل ها جستجو کنید. کدام ایمیل توجه شما را به خود جلب کرده و وادارتان می کند روی آن کلیک کنید؟ استفاده از الفاظ، تصاویر، و طرح بندی های مشابه می تواند فرمت خوبی برای ایمیل های شما نیز باشد.

خوب بازی کنید

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، باید مراقب نحوه به کارگیری لغات در ایمیل های خود باشید. اینکه به مردم بگویید چه کار کنند و چه موقع فوراً کاری را انجام دهند، باعث پس زدن شما می شود. ایمیل شما باید لحنی ملایم و آرام داشته باشد و با این وجود با صدها ایمیل دیگری که درخواست پول می کنند متفاوت و متمایز باشد. مردم اگر ایمیل شما را نخوانند، به شما هم پولی نمی دهند. یک موضوع شخصی شده و جالب، همراه با تصاویر و گرافیک های روشن و رنگارنگ مکانی عالی برای شروع است. با این وجود،  نفرت انگیز و بیش از اندازه به فکر فروش نباشید. در ایمیل ها خود، حرفه ای و محتاط عمل کنید. همچنین مهم است که مخاطبان خود را بشناسید و فرکانس دریافت مناسبی که بر اساس آن ایمیل ها را ارسال می کنید مشخص کنید.

ایمیل مارکتینگ

از یک سرویس ایمیل حرفه ای و معتبر استفاده کنید.

شما می توانید یک ایمیل عالی بنویسید و فهرست ایمیل پروپیمانی هم داشته باشید اما اگر ارزان بازی کرده و از یک سرویس ایمیل ناآشنا استفاده کنید، ایمیل های شما در نهایت به گوش افراد ناشنوا می رسد. مردم معمولاً نسبت به ایمیل های فروشی که از آن ها درخواست آدرس ایمیل و اطلاعات شخصی دارد مشکوک و بدگمان هستند، اما وقتی به ایمیلی بر می خورند که از یک سرویس ایمیل ناشناخته آمده است، شاخک هایشان به سرعت تکان می خورد و برای اینکه ایمیل شما را به سطل زباله بفرستند یا در فهرست اسپم قرار دهند هیچ تردیدی به خود راه نمی دهند.

وقتی از یک سرویس ایمیل معتبر، شناخته شده، و قابل شناسایی استفاده می کنید، احتمال اینکه افراد دست کم کمی مکث کنند و شاید ایمیل شما را باز کرده و بخوانند بیشتر می شود. استفاده از سرویس ایمیل معتبر و قابل اطمینان باعث می شود که ایمیل های شما حرفه ای تر، جالب تر، و ارزشمندتر به نظر برسد و تمام عناصری که برای افزایش شانس کسب و کار با مردم نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد.برخی از سرویس های ایمیل معتبر عبارتند از: Mailchimp، Constant Contact، و AWeber.

خبرنامه شرکت: یک جذب کننده ایمیل

خبرنامه یکی از اساسی ترین، محبوب ترین، و موثرترین مولفه های کمپین ایمیل مارکتینگ است. مردم برای معاوضه ایمیل خود در ازای دریافت خبرنامه مشتاق تر هستند. خبرنامه ها برای خواندن جالب و آموزنده هستند ( یا باید اینگونه باشند)، و به مردم این امکان را می دهد که در پشت صحنه نگاهی به کسب و کار شما بیندازند. افرادی که در مورد یک شرکت اطلاعات بیشتری دارند احتمال اینکه جهت انجام کسب و کار به اندازه کافی به آن شرکت اعتماد کنند بیشتر است. بنابراین، یک خبر نامه علاوه بر جمع کردن ایمیل های افراد اهداف بسیاری را برآورده می کند. خبرنامه ها به افراد نشان می دهند که موضوع و زمینه کاری شرکت شما در چه موردی است.

هنگامی که خبرنامه خود را طراحی می کنید، خوانندگان خود را در ذهن داشته باشید. خبرنامه خود را جذاب، جالب، و حرفه ای طراحی کنید به گونه ای که خواندن و باز کردنش راحت باشد و شامل آمیزه ای از عکس ها و متن باشد و بتوان آن را بر روی دستگاه های مختلف از جمله گوشی های هوشمند باز و مطالعه کرد.  خبرنامه های خوب حاوی ترکیبی همیشه در حال تغییر از به روز رسانی های شرکت، محتوای تازه، بینش های جدید و پیام های شخصی است. این خبرنامه ها تنها برای مشتریانی ارسال می شوند که علاقه خود به دریافت آنها را اعلام کرده اند و از آن ها به عنوان ابزاری برای افزایش فروش استفاده نمی شود.

از اشتباهات ( و تجزیه و تحلیل های) خود درس بگیرید

تمام کمپین های ایمیل مارکتینگ  به موفقیت خیره کننده ختم نمی شوند. برخی به شدت ناکام می مانند. با این وجود، کمپین هایی که مطابق با انتظارات ما پیش نرفته اند می توانند تجربیات یادگیری ارزشمندی برای شما باشند. رها کردن کمپینی که به خوبی عمل نکرده می تواند وسوسه انگیز باشد. اگر با چنین کمپینی روبرو شدید، شاید مشخص کردن ضعفی که باعث ناکامی آن در وهله اول شده است دشوار باشد و این احتمال وجود داشته باشد که همین اشتباه را در کمپین های بعدی مرتکب شوید.

بسیاری از سرویس های ایمیل معتبر سطحی از ابزار تجزیه و تحلیل را در درون خود دارند که می تواند به شما کمک کند آمار و داده های تحلیلی پیرامون عملکرد کمپین ایمیلی خود را مشاهده کنید. این تحلیل ها می توانند به شما کمک کنند تا موارد یا حوزه های مشکل ساز را که به کمپین ایمیل مارکتینگ  شما آسیب می رسانند شناسایی و برطرف کنید. به دنبال چه معیارها و اعداد و ارقامی باید باشید؟ گویاترین تحلیل ها باید به دقت بر روی تعداد کسانی که از دریافت ایمیل انصراف داده اند، نرخ بازشدن ایمیل و نرخ کلیک از طریق ایمیل متمرکز شود.

تعداد زیاد انصرافی ها نشان می دهد اطلاعاتی که مردم بدان نیاز داشته اند را به آن ها نداده اید یا تعاملات مورد انتظار آن ها را برآورده نکرده اید، با ایمیل های ناخواسته و پیشنهادهای آبکی برای آن ها هرزنامه ارسال کرده اید، یا اینکه ایمیل های شما روشن و متقاعد کننده نبوده است. نرخ بالای انصرافی ها ممکن است نشان دهنده این باشد که شرکت شما نیاز به بازسازی و تغییر تصویر وجهه و اعتبار خود برای به دست آوردن مجدد اعتماد افراد دارد. نرخ پایین باز شدن نشان می دهد که مردم اصلاً ایمیل های شما را باز نمی کنند. این آماره ممکن است نشان دهنده این باشد که به طور مکرر برای آن ها ایمیل فرستاده اید یا ایمیل هایی ارسال کرده اید که اسپم، مشکوک، هرزنامه تلقی می شده است.

نرخ پایین کلیک (CTR) این احتمال را آشکار می سازد که روی مخاطبان هدف خود به اندازه کافی تحقیق نکرده اید و در نتیجه، دریافت کنندگان بر روی ایمیل های شما کلیک کرده اند، اما، به سرعت لینک صفحه مقصد را بسته اند. استفاده از تحلیل های موجود می تواند به شما کمک کند که نحوه واکنش مردم به ایمیل های خود را مشاهده کنید و همچنین به شما کمک می کند نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید.

ایمیل ها را از طریق تقسیم بندی شخصی سازی کنید

شانس شما این است که در فهرست ایمیل های خود تنوع وسیع و گسترده ای از دریافت کنندگان دارید. در واقع، چندین زیرگروه و جمعیت در درون فهرست ایمیل های شما وجود خواهد داشت. برای مثال، احتمالاً ترکیبی از مشتریان با وفا، و ماندگار در اختیار خواهید داشت، کسانی که هرگز نام برند شما را نشنیده اند و کسانی که در جایی در این میان قرار دارند.برای هر یک از این زیر گروه ها، ایجاد چیزی به نام « شخصیت های خریدار» با اهمیت است. یک « شخصیت» فردی داستانی و تخیلی است که مظهر ویژگی های کلی گروهی از مردمی است که آن را نمایندگی می کنند.

تقسیم بندی این « شخصیت های خریدار» ممکن است عذاب آور به نظر برسد، به ویژه اگر تعداد زیادی از این زیر گروه ها را در اختیار دارید، اما این فرآیند به شما کمک خواهد کرد که ایمیل های موثرتر، ارزشمندتر، و جذاب تری را به وجود آورید.چرا این «شخصیت ها» با اهمیت هستند؟ خوب، ایمیل های انبوه، فشرده، و غیر شخصی که دریافت می کنید را در نظر بگیرید. آیا حتی از دور هم حاضرید به آن ها نگاهی بیندازید؟ البته که نه.

نوشتن نسخه های چندگانه از یک ایمیل که شخصی سازی تر شده است و با اعضای مختلف شخصیت های خریدار سخن می گوید، بهتر می تواند توجه خواننده را به خود جلب کند و باعث می شود که ایمیل ها بیشتر خوانده شوند زیرا ایمیل ها مورد علاقه هستند و با محتوا مرتبط هستند. هر گروه یک تاکتیک ایمیل مارکتینگ  و پیام رسانی متفاوت دارد. با این همه، هر «شخصیت خریداری» نیازها، خواسته ها، و علاقه مندی های منحصر به فردی دارد. شما همچنین باید مراحل مختلف فرآیند خرید دریافت کنندگان ایمیل را نیز در نظر بگیرید. ایمیل های تخصصی که این نیازها و علاقه مندی های متفاوت را در نظر می گیرد از نرخ باز شدن و نرخ کلیک بالاتری برخوردار است. تقسیم بندی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. تنها راه و روشی که بهترین پاسخ را به اهداف کسب و کاری شما می دهد انتخاب کنید.یکی از راه های رایج تقسیم بندی «شخصیت ها» می تواند شامل فهرست های زیر باشد:

فهرست خبرنامه

فهرست به روز رسانی محصول یا شرکت

فهرست مشتریان

پیگیری کردن را در آغوش بگیرید، اما با احتیاط

با تمام ایمیل هایی که مردم به طور روزانه دریافت می کنند، خیلی راحت ممکن است ایمیل شما در این آشفته بازار گم شود یا دریافت کننده ایمیل حواسش پرت شود و فراموش کند که دوباره به سراغ ایمیل شما بیاید. به همین علت، پیگیری کردن بسیار مهم است. برخی از بازاریابان آنقدر نسبت به پیگیری کردن مشتاق نشان می دهند که اغلب اوقات کار را به جایی می رسانند که به سرعت نادیده گرفته می شوند. بقیه هم آنقدر با احتیاط عمل می کنند که به اندازه کافی پیگیری نمی کنند.

با این وجود، پیگیری مناسب در زمان مناسب و به طور منظم می تواند بسیار موثر باشد. پیگیری کلید بالا و برجسته نگه داشتن برندتان در ذهن مشتری است. می خواهید مشتریانتان برای برآورده کردن نیازشان به شما زنگ بزنند یا به برند و شرکت شما فکر کنند. مردم باید به طور روشن و مشخص بدانند که چه زمانی منتظر دریافت ایمیل های شما باشند و شما نیز باید حواستان به سوی دیگر معامله باشد و به قول و قرار خود عمل کنید. اگر قول به روز رسانی های روزانه محصولات را می دهید، اما هفته ای یک بار ایمیل بفرستید یا قول تبلیغات هفتگی بدهید اما هر روز ایمیل تبلیغات بفرستید، کمپین ایمیل مارکتینگ  شما به احتمال زیاد ناکام خواهد ماند.

به مطالعه و بررسی تجزیه و تحلیل های کمپین خود و مطالعه هر یک از «شخصیت های خریدار» خود باید متوجه این نکته بشوید که هر چند وقت یک بار و چه زمانی ایمیل های بازاریابی خود را برای مشتریان بفرستید و پیش از پیگیری دوباره چقدر زمان به مشتری برای پاسخ یا خواندن ایمیلتان بدهید .بسیاری از پلت فرم های ایمیل مارکتینگ  از ویژگی پاسخگویی خودکار ایمیل ها استفاده می کنند که این می تواند به عنوان ابزارهای پیگیری ایفای نقش کند. این ویژگی را می توان برای فرستادن ایمیل های پیگیری در زمان و بازه ای مشخص برنامه ریزی کرد.

یک کمپین ایمیل مارکتینگ  راهی فوق العاده است که به مردم این امکان را می دهد که شرکت، برند، و محصولات و خدمات شما را بشناسند و همچنین به شما کمک می کند که روابط ارزشمندی با مشتریان و مشتریان بالقوه خود بسازید. با مشتریان و مشتریان بالقوه خود تماس داشته باشید و روابط مستحکمی را با آنها برقرار سازید.

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *